www.ugklasyczni.fora.pl

Filologia Klasyczna

Forum www.ugklasyczni.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia -> Historia sztuki rzymskiej
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Historia sztuki rzymskiej
PostWysłany: Wto 19:28, 17 Lut 2009
olaaa

 
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork





Podstawowe podręczniki:

Charles-Picard G., Sztuka rzymska, Warszawa 1975.
Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. I i II, Warszawa 1980

Literatura uzupełniająca:

Abramowiczówna Z., O sztuce starożytnej, Toruń 2002
Ciechanowicz J., Rzym, ludzie i budowle, Warszawa 1989
Dobrowolski W., Malarstwo etruskie, Warszawa 1979
Dobrowolski W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971
Grant M., Miasta Wezuwiusza, Warszawa 1986
Nowicka M., Malarstwo antyczne. Zarys, Wrocław 1985
Nowicka M., Twarze antyku, Warszawa 2000
Nowicka M., Z dziejów malarstwa greckiego i rzymskiego, Warszawa 1988
Ostrowski J., Starożytny Rzym. Sztuka i polityka, Warszawa 1999
Rzepińska M., Historia kolorów w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1970
Sadurska A., w cieniu Panteonu, Warszawa 1965
Zankler P., August i potęga obrazów, Poznań 1999[/b]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Referat - fora cesarskie
PostWysłany: Pon 19:25, 23 Lut 2009
olaaa

 
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork





Forum Cezara

Cezar niezwykle gorąco propagował kult bogini Wenus. W przeciwieństwie jednak do Sulli, który w bogini uznawał swą osobistą protektorkę, Cezar czcił ją przede wszystkim jako mityczną pramatkę rodu Juliuszów. Bogini tej, o przydomku Rodzicielka (Genetrix), dedykował świątynię, usytuowaną na nowym forum, zwanym również Forum Iulium.

,,Wzniósł też świątynię ku czci Wenery Rodzicielki, jak to ślubował przed podjęciem bitwy pod Farsalos <w 48 p.n.e.>, i otoczył świątynię okręgiem, który przeznaczył na miejsce zebrań dla Rzymian, nie dla celów handlowych, ale dla omawiania spraw politycznych…” (App., Dom., 2, 102).

Ten nowy rynek, położony na północny zachód od Comitium i Kurii Hostyliusza, miał w zamyśle Cezara stać się konkurencyjnym do Forum Romanum, a zarazem stanowić reprezentacyjny punkt miasta. Budowa została rozpoczęta przez Cezara w 54 p.n.e., a sam teren na którym założono forum, kosztował 60 milionów sestercji. Był to prostokątny plac o wymiarach 160x75 m, otoczony z dwóch stron portykami. Wejście znajdowało się na krótszym, południowo-zachodnim boku. Na boku przeciwległym wzniesiono, na wysokim podium, świątynię Wenus, która miała w fasadzie sześć kolumn i była zakończona półkolista absydą, w której stał posag bogini. Wykonał go Arkezilaos (Plin., 35, 155), rzeźbiarz pochodzący z Aten lub Tarentu, który do Rzymu przybył w orszaku Lucjusza Lukullusa w 87 r. i tu stworzył wiele (nie zachowanych) dzieł. Musiał być bardzo znany i ceniony, skoro Cezar powierzył mu tak ważne i prestiżowe zadanie. Posąg Venus Genetrix był zapewne wzorowany na posągu tejże bogini, stworzonym przez Kallimachosa z końcem V w. (określanym dzisiaj Afrodyta z Frejus). Posag Arkezilaosa przedstawiał boginię odzianą w szaty, być może z odsłoniętą tylko lewa piersią (tak jak u Kallimachosa), zatem pełną dostojeństwa, jak przystało na pramatkę Rzymian i rodu Juliuszy. W świątyni stanął również posąg Kleopatry: „Obok bogini umieścił piękny posąg Kleopatry, który znajduje się tam do dnia dzisiejszego” (App., Dom., 2, 102; Dio Kasj., 51, 22; według Diona posąg stał jeszcze w III w. n.e. ).
Na forum przed świątynią Wenus Genetrix znajdowała się również fontanna ozdobiona grupą „Appiady” (czyli nimfy opiekujące się Aqua Apia), wykonana przez Stefanosa (Plin., 36, 32). Jej wygląd znamy z monety Trajana, emitowanej z okazji odnowienia świątyni Wenus i fontanny 12 maja 112 r.
Cezar jednak nie doczekał się końca budowy świątyni. Dokonał tego dopiero Oktawian po śmierci dyktatora. Pomimo iż nie była ona jeszcze wykończona, została ozdobiona obrazami. „Timomachos z Bizancjum za czasów Cezara dyktatora namalował Ajaksa i Medeę, obrazy złożone przez Cezara w świątyni Wenery Rodzicielki i kupione za 80 talentów” (Plin., 35, 136). Niektórzy badacze sądzą jednak, że obrazy te umieszczono w portyku przylegającym do świątyni.
Na samym placu stanął konny posąg Cezara (być może dopiero po jego śmierci):
Niech tu ustąpi koń, co stoi naprzeciw Latyńskiej Diony
Na Forum Cezara! Tego, jak mówią, tyś ważył się stworzyć Lizypie,
Dla wodza Pelli, po którym kark wielce zdziwiony
Dźwiga dziś głowę Cezara!
(Stacjusz, Sylwy, 1, 1, 84)
Z tekstu tego poety wynika, że był to wykonany przez Lizypa posąg przedstawiający Aleksandra Wielkiego, który, po odjęciu głowy króla, przerobiono na posąg Cezara.
Czy pochodził on z całego zespołu Turma Alexandrii ustawionego w Portyku Metellusa, czy tez był innym dziełem wykonanym przez wielkiego artystę greckiego, trudno dziś stwierdzić. Czy miał cos wspólnego z pomnikiem konia Cezara, stworzonym na polecenie dyktatora? „Konia miał niezwykłego: kształt stóp niemal ludzki, kopyta porozdzielane na kształt palców… umieścił jego posąg przed świątynia Wenery Rodzicielki” (Swet., Boski Juliusz, 61).
„Także koń Cezara, sławnego dyktatora, nie brał podobno na grzbiet innego jeźdźca. A przednie nogi miał podobne do ludzkich; tak go przynajmniej przedstawia posąg przed świątynią Wenery Rodzicielki” (Plin., 8, 155).
Stał tu także posąg typu loticata, „Tak Cezar, ów słynny dyktator, polecił postawić sobie na swoim rynku posąg w pancerzu” (Plin., 34, 18). Rzymskie posągi mężczyzn w pancerzach przedstawiały początkowo tylko wodzów, a później i cesarzy, były więc niejako atrybutem związanym z zawodem.
Do południowo – zachodniego długiego boku Forum przylegał rząd tawern. Rynek Cezara pełnił więc zarazem funkcję placu- pomnika kommemoratywnego ku czci rodu Juliuszów, miejsca kultu, miejsca przechadzek, galerii sztuki oraz placu handlowego.
Budowa Forum Iulium spowodowała konieczność wyburzenia kilku budynków na Forum Romanum. Między innymi zburzono stara siedzibę senatu – Curia Hostilia, w zamian co Cezar wzniósł nową – Curia Iulia, przylegającą do południowo zachodniego boku Forum Iulium i ukończoną dopiero w 29 r.
Do naszych czasów ze świątyni Wenus Genetrix przetrwały trzy kolumny, fragment belkowania oraz fryz wyobrażający Erosów z jej wnętrza. Świątynia Wenus i forum zostały odnowione podczas budowy Forum Trajana. W tym też czasie wybudowano po północno-zachodniej stronie bazylikę Argentaria, w której przeprowadzano operacje finansowe. Po odrestaurowaniu forum zostało ponownie otwarte podczas uroczystości inaugurującej otwarcie Forum Trajana.




Forum Augusta

Najpiękniejszym akcentem miasta miało być, według zamysłów Augusta, nowe forum noszące jego imię. Szedł wiec w ślady swego poprzednika i przybranego ojca, fundując nowy rynek usytuowany prostopadle do forum Cezara.
Jeszcze w 42 r. młody Oktawian ślubował przed bitwą pod Filippi wzniesienie świątynię ku czci Marsa Mściciela, jeśli uda mu się pokonać morderców swego przybranego ojca. Zamierzenie spełnił, lokując świątynię na zbudowanym przez siebie forum.
Forum Augusta, ukończone w 2 r. p.n.e., położone naprzeciw Forum Cezara na prostopadłej do niego osi, było niewielkie (125x90 m), lecz dobrze skomponowane. Zajmowało teren osobiście wykupiony przez Augusta. „Forum wybudował za wąskie, gdyż nie ośmielił się wydrzeć sąsiednich kamienic sąsiadom” (Swet., Boski August, 56, 2). Zespół został wzniesiony z łupów wojennych (ex manubiis) w myśl tradycji imperatorów republikańskich. Pliniusz (36, 102) uznał je za jedno z najpiękniejszych miejsc w Rzymie, być może dlatego, że wszystkie budowle wchodzące w skład Forum były wykonane z białego marmuru italskiego z kamieniołomów w Luna.
Forum miało założenie osiowe, tak jak wszystkie rzymskie kompleksy architektoniczne, na planie prostokąta z portykami na dłuższych bokach i ze świątynią w głębi, na wprost wejścia. Boczne portyki, przykryte sklepieniem beczkowym z kasetonami, były oskrzydlone eksedrami tworzącymi symetryczny układ z absydą świątyni (niewidoczną, ponieważ przylegała do wysokiego na 32 metry muru, oddzielającego Forum od dzielnicy ubogich – Subury i spełniającego zarazem rolę muru przeciwpożarowego <zbudowany z kamienia gabińskiego i trawertynu>).
Świątynia dedykowana Marsowi Mścicielowi (Mars Utor) została poświęcona przez Augusta i jego dwóch wnuków desygnowanych na jego następców: Gajusza i Lucjusza Cezarów. Był to koryncki oktostylos, z monumentalnymi schodami na froncie, z głębokim przedsionkiem i wąskimi bocznymi portykami. Podłoga w przedsionku była wykonana z różnobarwnych marmurowych płyt.
W prawie kwadratowej celi, na bazie długości 9 m ustawiono trzy posagi: po środku Marsa w pełnej zbroi, a detale na niej odnosiły się do różnych aspektów ideologii Augusta, na tarczy zaś trzymanej przez boga widniał przyznany Augustowi wieniec dębowy. Na lewo od Marsa był posąg Wenus, z małym amorkiem u stóp. Na prawo od Marsa stał posag przybranego ojca Augusta – Juliusza Cezara. Ukazany był jako Divus Iulius, z gwiazdą na czole będącej symbolem deifikacji.
Umieszczony w świątyni posąg Marsa Ultora nie był ani dziełem greckim, ani inspirowanym przez sztukę grecką. Stworzony został przez Rzymian. Brodaty bóg w pancerzu pomyślany był także jako Mars Pater. Przypominał chyba później wykonany posąg kolosalnego Marsa z czasów Domicjana (Muzeum Kapitolińskie) i Marsa na reliefie z Kartaginy z czasów Nerona(Algier, Muzeum Archeologiczne), w zbroi, stojącego między Wenus z amorkiem a Augustem. Relief ten służy do rekonstrukcji całej kultowej grupy w świątyni.
W celli złożono między innymi insygnia legionowe, utracone przez Krassusa i Marka Antoniusza, a odzyskane od Partów przez Augusta. Był tu także miecz Cezara. Wedle Swetoniusza (boski August, 29) miał w niej obradować senat w sprawach wojen i tryumfów, a zwycięzcy wodzowie mieli w niej składać swe odznaki triumfalne.
W przyczółku świątyni (jego dekorację znamy z reliefu pochodzącego z tzw. Ara Pietatis Augustae, przechowywanego w Villa Medici), pośrodku, ukazany był stojący Mars o nagim torsie i płaszczu owiniętym wokół bioder. Z jego prawej strony stała Wenus odziana w płaszcz i trzymająca w ręce berło, dalej Romulus i leżąca personifikacja Palatynu. Z lewej strony Marsa widniała Fortuna z rogiem obfitości i siedząca bogini Roma. W narożniku znajdowała się leżąca personifikacja Tybru. Pod przyczółkiem znajdowało się złotymi literami imię Augustus. W portykach ustawiono posągi mitycznych i rzeczywistych przodków, od Eneasza do Cezara, oraz sławnych Rzymian od Romulusa począwszy. Na przedłużenia lewego portyku Forum znajdowała się kwadratowa sala, w której stał kolosalny posąg, najprawdopodobniej Augusta (zachowana baza ze stopą). W lewej eksedrze, pośrodku, znajdował się Eneasz z Julusem i Anchizesem, a po bokach najwybitniejsi członkowie Gens Iullia i królowie Alba Longa. W środku prawej eksedry był umieszczony Romulus, po obydwu bokach posągi najznakomitszych mężów (summi viri). Ci ostatni znajdowali się także w bocznych portykach.
„Po złożeniu czci bogom nieśmiertelnych najbliższy z kolei hołd oddał pamięci wodzów, którzy państwo Rzymskie wydźwignęli z małości do szczytu potęgi. Wiec odnowił budowle wzniesione przez każdego z nich, zachowując pierwotne napisy, oraz umieścił posągi ich wszystkich z odznakami triumfalnymi w portykach biegnących po obydwu stronach jego forum. Ogłosił w obwieszczeniach publicznych, że <<Wymyślił to wszystko, aby obywatele oceniali miara tych wodzów zarówno działalność jego samego, póki żyć będzie, jak władców następnych wieków>>” (Swet., Boski August, 31).
Posągi te były i z marmuru, i z brązu. Na bazach znajdowały się imiona przedstawionych osób i ich cursus honorum oraz elogia – krótki utwór na ich cześć. August w ten sposób wyróżnił inne rzymskie rody, co symbolizowało koniec rywalizacji o zapanowanie pokoju wewnątrz państwa, a jednocześnie zjednywało mu ich poparcie.
August kazał usunąć z Kapitolu znajdujące się tam posągi triumfatorów i umieścił je na swym forum. Ustawił tu także posąg swojego pasierba Druzusa, zmarłego w Germanii w 9 r., chcąc może zapoczątkować galerię posągów przedstawiających współczesnych bohaterów.
Na attyce portyków, nad każdą kolumną stała kariatyda będąca symbolicznym przedstawieniem pokonanych narodów.
Pomiędzy nimi wkomponowano jak metopy tonda z głowami bóstw, wśród nich Jowisza – Ammona.
Kariatydy mogły być symbolem poddaństwa (exempla servitutis), głowy w tondach to odpowiednik wieszanych w Rzymie wizerunków na okrągłych tarczach (imagines clipeatae). Można je też łączyć z powszechnym u Rzymian zwyczajem wstawiania zdobycznych posągów w budowle Rzymu. Może oznaczają one samo sfinansowanie budowy Forum ex manubiis – dzięki łupom zdobytym na wrogach.
W jednym z portyków umieszczone zostały obrazy najsłynniejszego greckiego malarza Apellesa, które miały swoistą wymowę symboliczną.
„[Podziw budzą] … w Rzymie Kastor i Polluks z Boginią Zwycięstwa i Aleksandrem Wielkim oraz personifikacja Wojny z rękami związanymi na grzbiecie obok Aleksandra jadącego na wozie triumfalnym – te dwa obrazy boski August umieścił w najbardziej uczęszczanych partiach swego forum, okazując tym skromność i prostoduszność; ale boski Klaudiusz wolał w obu miejscach wyciąć twarz Aleksandra i wstawić tam podobizny boskiego Augusta” (Plin., 35, 93). „Przede wszystkim jednak boski August umieścił na swoim Forum, po stronie najbardziej uczęszczanej, dwa obrazy, które przedstawiają personifikacje Wojny i Triumfu, oraz Kastorów i Zwycięstwo” (Plin., 35, 28)
Te obrazy Apellesa były umieszczone we wspomnianej powyżej kwadratowej Sali (zwanej obecnie Sala del Colosso, zbudowanej na końcu lewego (północnego) portyku, w której stał kolosalny posąg (najprawdopodobniej Augusta), z którego zachowała się tylko baza ze stopą.
Pośrodku placu stał wzniesiony przez senat, pomnik Augusta na kwadrydze jako Ojca ojczyzny (pater patriae). Odnaleziona inskrypcja (CIL, VI, 31267= Dessau 103) głosi, że znajdował się tu ważący sto funtów posąg wykonany z czystego złota, będący personifikacją hiszpańskiej prowincji Baetica, ustawiony najprawdopodobniej w 2r., gdy August uzyskał tytuł pater patriae (dlatego w inskrypcji wymieniono tylko ten tytuł). Inskrypcja została znaleziona koło świątyni, lecz przypuszcza się, że ze względu na swa wartość (33kg złota wartości około 400 tyś. Sestercji) posąg zapewne stał wewnątrz niej.
August sławiony był najwidoczniej na swoim forum dzięki wielu pomnikom jako ten, który powiększył państwo, oraz jako dobroczyńca prowincji.
W licznych miastach italskich i prowincjonalnych zaczęły powstawać kopie galerii rzeźb i malowideł, jaka powstała w portykach Forum, to i jego dekoracja niejednokrotnie w przyszłości stawały się inspiracją dla innych władców.


TEMPLUM PACIS – FORUM WESPAZJANA
Oprócz podkreślania zwycięstwa w wojnie żydowskiej, drugim naczelnym aspektem polityki flawijskiej, przynajmniej w początkowym okresie rządów w tej dynastii, była apologia pokoju, jaki dzięki Wespazjanowi nastał w Imperium Romanum. Spektakularnych gestem było zamkniecie świątyni Janusa. Natomiast bardziej celowym działaniem była koncepcja stworzenia nowego forum cesarskiego (po forach Cezara i Augusta) – okręgu świątynnego dedykowanego bogini Pax (Templum Pacis; zespół ten nie nosił nazwy forum aż do IV w.), który Pliniusz (36, 102)zalicza do cudów Rzymu.
Zakładając go Wespazjan pragnął przeciwstawić się swojemu poprzednikowi – Neronowi i wykazać ludowi rzymskiemu całą różnicę między pierwszym władcą nowej dynastii, a ostatnim starej. Neron wzniósł olbrzymią prywatna rezydencję Domus Aurea, zabierając ludowi olbrzymie tereny, Wespazjan natomiast w latach 71 – 75 wzniósł obiekt (plac, świątynia, biblioteka i muzeum) mający służyć wszystkim, a jednocześnie sławiąc pokój przypominać o warunkującym zwycięstwie.
Zespół ma kształt prostokąta o wymiarach 125 x 115 m, jego oś jest równoległa do osi Forum Cezara o prostopadła do osi Forum Augusta. Na jej końcu wzniosła się świątynia Pokoju, o czterokolumnowej fasadzie. W środku świątyni znajdowała się absyda, w której stał posąg bogini. Do świątyni przylegały z obydwu stron cztery prostokątne sale, po dwie z każdej strony, które najprawdopodobniej służyły jako biblioteki (albo tylko jedna z nich). Zespół ten spłonął w czasie pożaru za Kommodusa w 192r., lecz odbudował go Septymiusz Sewer.
W jednej z sal, w latach 203 – 211, umieszczono marmurowy plan Rzymu – Forma Urbis Romae – znany z zachowanych fragmentów. Opatrzone inskrypcjami plany budowli zezwoliły na identyfikację wielu antycznych budowli. Plan miał skale 1:246 i pierwotnie zajmował powierzchnię około 235m2.
Dziedziniec pełnił funkcję galerii sztuki. Zgromadzono tu wiele rzeźb z dawnego Domus Aurea, miedzy innymi dzieła Fidiasza, Naukidesa, Leocharesa i Polikleta, a pośrodku placu stała, wielokrotnie opiewana przez poetów, „Jałówka” Myrona. Były tu również malowidła Protomachosa, Nikomachosa i Heleny. W świątyni natomiast umieszczono łupy zabrane z Jerozolimy, przede wszystkim siedmioramienny świecznik i srebrne trąby.
Pozostawały one w Templum Pacis, aż do chwili, gdy Wandalowie w 455 r. złupili Rzym i wywieźli je do Kartaginy. W 534r. wódz bizantyjski Belizariusz po zdobyciu Afryki przewiózł je do Konstantynopola, a stad Justynian za radą swych doradców odesłał je do Jerozolimy. W 614r. król perski Chosroes II zdobył Jerozolimę i wraz z fragmentami Krzyża Świętego wywiózł te żydowskie obiekty. Ślad po nich wtedy zaginął.
W IV wieku, na terenie biblioteki postawiono świątynię Romulusa. W VI wieku w tym samym miejscu powstał kościół św. Kosmy i Damiana.


FORUM TRANSITORIUM (NERWY)
Domicjan, chcąc połączyć Templum Pacis z Forum Augusta, rozpoczął w miejscu, w którym przebiegał starodawna ulica rzemieślników Argiletum, budowę nowego Forum – Transitorium (przejściowego). Poświęcił je swej boskiej opiekunce Minerwie, będącej jednocześnie patronką wojny i rzemiosł (Forum Palladium) i wzniósł jej świątynię w formacie korynckiego heksastylosu (zachowana do 1607r.). Plac miał wymiary 120 x 45 m i otoczony był na dłuższych bokach kolumnadą wysuniętą przed mur obiegający forum. W murze tym pozostawiono przejścia umożliwiające komunikację z sąsiednimi placami. Forum posiadała bardzo bogatą dekorację rzeźbiarską, z której zachował się tylko mały fragment, tzw. Le Colonnace (średniowieczna nazwa włoska) pozwalający jednakże ocenić jej wysoką rangę artystyczną i zastosowanie silnych efektów światłocieniowych. Na belkowaniu biegnącym nad murem umieszczono ciągły fryz przedstawiający sceny związane z tkactwem, haftowaniem i ogólnie mówiąc wyrobem tkanin. Być może są to sceny z mitu o Arachne lub przedstawienie kobiet wtajemniczanych w misteria Minerwy. Na wysokiej attyce spoczywającej nad fryzem znajduje się postać Minerwy, a przypuszczalnie dalsze, niezachowane płaskorzeźby attyki również ukazywały tę boginię.
Domicjan pośrodku placu ustawił łuk Janusa, który pierwotnie stał na początku Argiletum. Forum to ukończył jednak dopiero cesarz Nerwa w 97r. i często określane jest ono także jako Forum Nerwy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 12:20, 10 Cze 2009
patataj

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: dirschau!





MOZAIKA

Mozaika to technika dekoracyjna, polegająca na układaniu i dopasowywaniu małych fragmentów wykonanych z jednego lub różnych materiałów- kamieni, kawałków szkła, ceramiki na odpowiednio przygotowanym podłożu.Odznacza się dużą trwałością, była stosowana głównie w dekoracji architektonicznej. Mozaiki używano również do zdobienia wyrobów rzemiosła artystycznego,Praca nad przygotowaniem i wykonaniem zdobienia składała się z wielu etapów. Wymagała zdolności plastycznych, siły fizycznej, wiedzy budowlanej, a przede wszystkim dużo cierpliwości.
Pierwsze mozaiki figuralne ukladano w Grecji od IV pne z barwnych otoczakow a wielobarwna mozaika z tesser jest osiagnieciem epoki hellenistycznej.Najstarsza miala zdobic statek wykonany na rozkaz Hierona II Syrakuzanskiego,pod nadzorem Archimedesa dla Ptolemeusza III.W Rzymie cieszyla sie ogromnym powodzeniem.W okresie cesarstwa osiagnela szczyty wyrafinowania.przechodzila przez rozne style i trendy,wyksztalcily sie 2 glowne style-geometryczny i figuralno-naturalistyczny.Inspiracjami w wyborze tematow byly slynne malowidla.

Material
Na poczatku uzywano kamykow i potluczonych skorup ceramicznych.Pozniej tesserae-szesciennych kostek z kamieni i terakoty i szkla.Uzywano przewaznie materialow lokalnych . białego i czarnego marmuru,ktory był łatwo dostępny.Dostępność materiałów określała paletę kolorów.W okolicy, gdzie nie występował zielony kamień, liście zdobiące przedstawienie, mogły być wykonane z szarego, niebieskiego lub nawet z czerwonego surowca, zdarzało się, że rzemieślnik odchodził od jednego koloru i zastępował go innym,takim, który miał akurat dostępny..Kiedy nie mozna bylo uzyskac odpowiednich kolorow importowano surowce.Dopiero dzieki masie szklanej mozna bylo uzyskac kazy odcien.W I w. n.e., kostki szklane stały się najczęściej wykorzystywanym materiałem przy produkcji mozaik ściennych i sklepieniowych.
Uzywano tez-paciorkow,kamieni szlachetnych i polszlachetnych oraz terakoty(Brytania).

Przygotowanie
Material cieto w kostki o wymaganym rozmiarze(1mm-1cm) i kształcie. Wykorzystywano w tym celu młoty kamieniarskie, którymi uderzano w kawałki kamienia lub innego materiału, oparte na przecinaku w kształcie klina. W momencie uderzenia na materiał działały dwie powierzchnie tnące. Przecinak był osadzany w drewnianym pniu. Sposób wycinania tesser ilustruje fragment steli grobowej z Ostii, pochodzący prawdopodobnie z IV wieku n.e.

Technika ukladania
Przed przystąpieniem do układania wzoru, należało odpowiednio przygotować podkład. Błędy popełnione podczas tego etapu pracy mogły być przyczyną szybszego zużycia posadzki. Szczegółowy opis budowania podkładu znajduje się w dziele Witruwiusza- "O architekturze"
Opus signinum-wylepienie podlogi masa z wapna i potluczonych skorup ceramicznych(rozowa barwa,wodoodporna) i wpuszczenie w nia kamykow.
Wszystkie pozostale potrzebowaly specjalnego podloza z 3 warstw-
Statumen-ściśle przylegającyce do siebie kamieni,ok. 10 cm
Rudus-tluczen kamienny i wapno 4:1,ok. 23 cm(pod gołym niebem ok. 30 cm) .
Nukleus-tluczen ceramiczny i wapno 3:1,ok 12 cm.
Na nukleusie nakladano jeszcze jedna warstwe z marmurowego proszku i wapna,ktora nakladano malymi platami.Czasem barwiono szpary na kolor kamykow.
Na warstwie tej często odnajduje się linie pomocnicze, narysowane rylcem, gdy zaprawa była wilgotna -ułatwiały rozplanowanie wzorów i całego przedstawienia.Do tworzenia linii pomocniczych używano rylca lub farb najczęściej o czarnym i czerwonym kolorze Każda kompozycja wymagała dokładnych kalkulacji aby dopasować ją do rozmiaru i kształtu pomieszczenia. Doświadczony rzemieślnik przy pomocy sznura, rylca i cyrkla pomiarowego potrafił przygotować szkic przedstawienia.
Specjalna technike stosowano przy opus vermiculanum (kopie obrazow)-kopia byla wykonana na podsawie rozpowszechnianych przerysow. Emblema- główne motywy mozaiki-ukladano w warsztacie i przywożono na miejsce jako osobne panele.Wzory otaczające emblemae były układane na miejscu. Po ułożeniu kostek wygładzano powierzchnie, pumeksem,piaskiem szmaragdowym lub zwyklym. Po wyschnięciu mozaiki, aby zniwelować pewne niedociągnięcia, takie jak szczeliny między kostkami czy drobne pęknięcia, wylewano na powierzchnię posadzki rzadką zaprawę, posypywano ją pyłem marmurowym, barwił on fugi oraz utwardzał mozaikę. Nadmiar zaprawy zbierano zanim zdążyła wyschnąć.

Tworcy
Twórcy bardzo rzadko występują w źródłach,znany jest Sosos z Pergamonu-1 pol II pne, Pijace golebie,Pokoj niezamieciony i Dioskurides z Samos-I pne-Kobiety u wrozki,Wedrowni muzykanci(Willa Cycerona)
Nieliczni rzemieślnicy sygnowali mozaiki własnym imieniem; przedstawienia takie pojawiają się w IV wieku p.n.e. na obszarze Grecji i występują aż do VII, VIII wieku n.e., w kościołach z terenów Bliskiego Wschodu.Większość inskrypcji zawiera jedynie imię twórcy (czasami więcej niż jedno), z następującym po nim słowem : wykonał( to ) po grecku lub łacinie- np.: Sofilos epoiei czy Monnus fecit. Część mozaikarzy podpisywała się jedynie imieniem w nom lub gen. W późniejszych łac inskrypcjach znajduje się skrót- ex officina- z warsztatu. Po skrócie tym znajdowało się imię właściciela warsztatu w gen.
. W czasach imperium rzymskiego officina skupiała grupę rzemieslników odpowiedzialnych za poszczególne etapy pracy:
Pictor imaginarius - odpowiedzialny za przygotowanie projektu przedstawienia,
pictor parietarius- przenosił wzór na posadzkę lub ścianę.
Lapidarius- przygotowanie tesser; wycinał je z wcześniej wybranych materiałów.
tessellarius- odbierał gotowe tessery i układał przedstawienie według zaplanowanego wzoru,
calcis coctor-pomocnik tesselariusa, odpowiedzialnym za przygotowanie zaprawy i jej umiejętne rozprowadzanie.
Rodzaj pracy wykonywany przez mozaikarzy i warsztaty, był uważany za rzemiosło. Ten typ twórczości nie był sztuką,

Style

Opus signinum-proste wzory geometryczne czasem stylizowane roslinne z bialych kamyczkow lub pstry wzor o wzglednie symetrycznym ukladzie z kolorowych nieregularnych kamykow.II,I pne.-Casa del Centenario,Dom tancerek-Pompeje

Lithostroton-kolorowe kamyki wpuszczane w tlo z podluznych nieregularnych wapiennych kamykow.Od czasow Sulli.-Swiatynia Fortuny-Praeneste.

Opus sectile-wykladanie posadzki plytkami.Od II pne.Republika-wzor z czarnych i bialych rabow dajacy zludzenie szczescianow-Dom fauna-Pompeje.Prostokaty oblozone waskimi paskami w kontrastowej barwie,wzor z plytek heksagonalnych i trojkatnych w kontrastoeych barwach.-Willa Misteriow-Pompeje.

Opus tessellatum-mozaiki figuralne i czarno-biale.
A)-Mozaiki figuralne/hellenistyczne-kopie greckich obrazow sztalugowych pokrywajace cala posadzke lub mozaiki ornamentalne-bordiury lub centralny emblemat-ornamenty abstrakcyjne (meander,fala,plecionka) i roslinne (wic,rozeta) .Zachowuja rownowage z surowym I stylem pompejanskim
.Najstarsze-Dom Fauna,Pompeje-Bitwa pod Issos(5x2,70 m,1.5 mln tesser,kopia obrazu Filoksenosa z Eretrii),Golebie pijace wode z czary,Wedrowni muzykanci,Kobiety u wrozki(Dioskurides,sceny komediowe(komedia Meandra). Swiatynia Fortuny Praenestre-Mozaika z rybami,Mozaika Barberini-pejzaz nilotycki.

B)Mozaiki czarno-biale/italskie:
-Ornamentalna-emblemat-abstrakcyjne motywy ujete w kolo,prostokat lub kwadrat,otoczony szeroka bordiura.Najczesciej imitacja szescianow-opus scutulatum.Pozniej rownomierne zdobienie calej posadzki wzorami geom.-kwadraty,trojkaty.Wieksze kostki.-Dom Gryfow-Rzym,Dom Livii-Rzym
-Figuralna-I pne-wzor figuralny na calej posadzce bez wyodrebnienia srodka.Pozbawiona iluzji-duze tessery,2 barwy
Najstarsze-motywy zoomorficzne Villa della Pisanella.

Okres cesarstwa

Okres dyn. julijsko-klaudyjskiej(14-68ne)
M.scienna-wchodzi w uzycie w I ne.Z regoly przeznaczona jest do oslony i zdobienia scian narazonych na kontakt z woda.Najstarsze chronily prawdopodobnie absydy w grotach poswieconych muzom-musivum opus-a ich jedynym walorem dekaracyjnym byl polysk kostek.Kostki szklane,rzadko marmurowe.obramowanie z muszelek w ksztalcie konch.
2 pol.-zdobienie malych nimfeow w niszach i absyd,ktore byly obwudowa zrodel i fontan.Nieliczne zdobily sciany nie narazone na wilgoc.Cenione bardziej od malowidel ze wzgledu na polysk.Wzory figuralne i ornamentalne.Funkcja uzytkowa i dekoracyjna.
-Dom Neptuna,Herkulanum-Neptun i Amfitryta(63-79)-stoja w kapliczce zwienczonej koncha.Iluzjonizm,wielobarwnosc,bogactwo ornamentyki,odtworzenie blaskow-zbliza do stylu IV malarstwa.

Okres Hadriana(117-138)
Rozwija sie italska czarno-biala figuralna mozaika posadzkowa(od republiki):
-styl kwiecisty-niewielka grupa figuralna(emblema) w srodku.pozostala powierzchnia-bogaty ornament roslinny z motywem stylizowanej wici.Czasem zajmuje cala posadzke.
Dom Dionizosa i Ariadny,Ostia-Eros walczacy z Panem w otoczeniu bostw(Moze przedstawienie milosci-walka 2 pierwiastkow-boskiego i zwierzecego)

-styl figuralny-przetrwal do schylku starozytnosci.Scena figuralna zajmuje cala posadzke.Nie wymaga malych tesser-latwiesze wykonanie.
Termy Neptuna,Ostia-Neptun woznica otoczony trytonami,nereidami,erotami na delfinach.rybami itd.Dwubarwna.
Willa Hadriana,Tivoli-liczne mozaiki w stylu hellenistycznym.Wielobarwne emblematy z malenkich tesse(60 na 1cm2).Ukladane wg wzorow greckich.Golebie pijace wode z czary.

Okres Sewerow(193-253)
Rozkwit-zmiany w kompozycji,kolorystyce i tematyce(nie jednakowo w calym cesarstwie).
A)italskie:
-czarno-biala-w konwencji IIw-wielkie kompozycje fig. ze skromna bordiura,cale posadzki
-wielobarwne-kompozycja kwaterowa-przypomina komp. stiukow sufitowych i malowidel sciennych.Powierzchnia pokryta ornamentalna siecia o niejednakowych oczkach tworzacych kwatery z bordiura-plecionka.W kazdej kwaterze na neutralnym tle 1 motyw geom.,foslinny lub figuralny.Watki mitologiczne odtwarzane symbolicznie,nie narracyjnie
Termy karakali-atleci-postacie zawodnikow,pedagogow i popiersia atletow.

B)afrykanskie-powstaly przez trwajaca w tym okresie rozbudowe miast w Afryce.Sporna kwestia wzajemnych wplywow.Zblizone do italskich-wielobarwne,figuralne,kompozycja w stylu czarno-bialej-duze figury,styl kwiecisty lub kwaterowy.Inna tematyka-sceny rodzajowe-praca,martwe natury.Nowy Styl-linearne i nieiluzjonistyczne przedstawienie.
Cherchel-Prace w winnicy,Kartagina,Leptis Magna
Wschod-utrzymuje sie iluzjonizm,narracja,kompozycja z emblema-wierna kopia obrazu.Sceny mitologiczne,wieloplanowe w ornamentalnym obramowaniu.Sceny alegoryczne z wieloma postaciami i napisami-personifikacje.
Antiochia-Uczta Bachusa i Herkulesa,Philippopolis-Slub Peleusa i Tetydy.Hardumetum-Wergiliusz,Porwanie Ganimedesa.

M.sufitowa-Laznie 7 Medrcow-Ostia,Grobowiec Juliusza w Nekropolii Watykanskiej-Chrystus Slonce.

Pozne cesarstwo(IVne)
Zdobienie wnetrz mozaikami jest charakterystyczne dla tego okresu.Szersze zastosowanie.Oprocz kamiennych kostek-tessery terakotowe i smalto-z barwionej masy szklanej.Mniej trwale ale bardziej dekoracyjne-odbijaly swiatlo.
Styl figuralny-zanik iluzjonizmu figury w przestrzeni i postaci.Sceny na neutralnym tle.Pejzaz umowny-symbolizowany przez drzewa,kwiaty,etc.Zaniedbanie proporcji miedzy obiektami.Figury przedstawione frontalnie bez wolumenu.

M.sufitowa-kompozycja dostosowana do typu sklepienia-kopulowe i beczkowe-wic z motywami figuralnymi pokrywajacymi cala powierzchnie,krzyzowe-kwatery.Rozkwit architektury chrzescijanskiej i zasada harmonizowania tematyki z funkcja pomieszczenia.
Mauzoleum Konstantyna w Rzymie-Male sceny i motywy fig. i roslinne na bialym tle w kwaterach.W pobocznych kwaterach motywy bez powiazania-kaczki,pantery,tancerki i pojedyncze przedmioty-lampki,wazy.

M.posadzkowa-duze tessery,nie unika sie szpar.Kompozycja zalezna od osrodka-
-Italia i prowincje zach-cala zapelniona 1 scena z wielkimi figurami lub kwaterami.
-Afryka-uklad pasowy.Uklad kobiercowy-cale posadzki w scenach foguralnych w ukladzie spietrzonym z bogata bordiura.Wielkie kompozycje figuralne,bardzo barwne.Sceny z zycia na wsi,widoki willi z wiezami i portykiem,lowy,wyscigi konne,sceny mitologiczne-glownie morskie,bardzo iluzjonistyczne.
Kartagina-Sceny z zycia wsi-sceny wokol willi,wiesniacy z daninami,para wlascicieli,uklad pasowy.Venus morska.
-Sycylia-wplywy afrykanskie-kompozycja,barwne motywy.
Palac Piazza Armerina-Wielkie lowy,Male polowanie,Polowanie dzieciece,Grupa rodzinna(portret wlascicieli),Czyny Herkulesa
-Wschod-dluzej styl iluzjonistyczny w ukladzie kwaterowym.Motywy rodzajowe-polowanie,wyscigi.
Willa Konstantyna,Dafra-pinaksy w bordiurze,wewn-medaliony z wici,sceny mysliwskie i pesonifikacje por roku.
Willa Nea Paphos,Cypr-mitologiczne w tradycyjnym stylu malarskim z obrazow sztalugowych-Scena przygotowania kapieli nowonarodzonego Achillesa,Tezeusz zabijajacy Minotaura,personifikacje-Kreta,Labirynt.

Opus sectile-Bazylika Juniusza Bassusa,Rzym(rozebrana)-konsul na wozie,tygrysy rozszarpujace psy,Hylas porwany przez nimfy.Porta Marina,Ostia-Lew pozerajacy krowe.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez patataj dnia Śro 12:25, 10 Cze 2009, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Historia sztuki rzymskiej
Forum www.ugklasyczni.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin